Hur planerar du en affärsidé för ditt gym?

Hur planerar du en affärsidé för ditt gym?

Som gymägare konkurrerar du med människors fritid. De flesta av oss har begränsat med tid, men det finns en hel del att välja mellan. Vad måste just ert koncept erbjuda för att få människor att välja att använda sin värdefulla tid för just er service? Genom att läsa det här kanske du inser några viktiga saker som kommer att hjälpa dig att lyckas.

Att beskriva ditt affärskoncept börjar med att fundera ut kundernas behov samt hur du kommer att uppfylla dem. Gymträning blir i allt större utsträckning en del av människors vardagliga rutiner. För flera av oss klassas det inte längre som enbart en hobby att gå till gymmet. För många av oss är en dag eller till och med en hel vecka förstörd om vi inte kan hålla fast vid våra träningsrutiner. Vi vet bra bra hur stor inverkan motion har på vårt fysiska och psykiska välbefinnande. För många är det en självklarhet att hålla sig i form året runt, men inte för alla. Vikten av träning har också åsidosatts mycket i olika medier. Ur ett folkhälsoperspektiv är det självklart att de positiva hälsoeffekterna av gymträning är enorma. Generellt sett är behovet av träning alltså tydligt. För att din idé ska generera kronor måste du även ta reda på människors behov på individnivå.

Du tävlar med människors fritid, inte bara mot andra aktörer inom branschen
Kanske du redan har funderat på vilka dina konkurrenter är? Du kanske tror att du bara konkurrerar med de närmaste aktörerna inom branschen? Detta är bara delvis sant. Som gymföretagare konkurrerar du om människors fritid med oändligt många andra möjligheter. Du konkurrerar om en resurs som vi alla har i mycket begränsad mängd. För att lyckas med detta krävs en välutvecklad affärsidé och konceptualisering, som i slutskedet omvandlas till en positiv fysisk upplevelse för den betalande kunden. Den affärsidé du utformar ska vara så slående att människor vill "slösa" sin fritid på just dina tjänster.

Enkelt? - Absolut inte, men väl planerat är redan hälften gjort

 

Arbeta med passion och var dig själv
Det är viktigt att hålla ögonen öppna och mottagarna noggrant inställda. För att lyckas måste du förstå kunden och erbjuda ett tydligt mervärde, samtidigt som du erbjuder en tjänst som liknar dig själv. En bra affärsidé är originell. Visst kan du implementera vissa idéer och saker i ditt eget företag, men att kopiera direkt är mycket kortsiktigt och därmed inte lönsamt. Det är mer sannolikt att du och dina tjänster blir mer omtyckta då du är dig själv. Låtsas inte, lita på din intuition. Skapa en affärsidé som du tror på och stå bakom den varje dag.

Ledningens passion för arbetet förmedlas i all affärsverksamhet, ända fram till den betalande kunden. Detta kan särskilt betonas inom tjänsteverksamheten, där produkten inte är ett fysiskt, påtagligt föremål utan snarare en upplevelse. En upplevelse som entreprenören själv har skapat. Passion är en mäktig sak som driver mänskligheten framåt. Om du inte har denna egenskap är det värt att, på ett sunt sätt, ifrågasätta om du verkligen passar i branschen eller att överhuvudtaget vara företagare. Att vara entreprenör inom gymvärlden kräver lika som passion, en långsiktig satsning. Att misslyckas är naturligtvis ingen skam, men att vara lat är. Jag skulle vilja påstå att det är bristen av passion som visar sig som lathet. Det krävs mycket för att mata passionen och leverera resultat. Du får inte vara rädd för hårt arbete eller eventuella misslyckanden. Du måste våga ta risker och smutsa händerna alltid nu och då. Sådant är en gymföretagares liv.

 

Kunderna är krävande och alla har sina egna krav

Om ett tjänstepaket av en eller annan anledning inte uppfyller önskemålen kommer kunderna att rösta med fötterna. De flesta av oss vill ha värde för pengarna och gymmet är inget undantag. Då du skriver en affärsmodell bör du komma ihåg att planen måste vara kundcentrerad.

Gymbranschen har utvecklats enormt under de senaste 30 åren. Gymmen är inte längre svettluktande mullvadskullar där man skramlar med vikter. Vi har lämnat källarmiljöerna för att erbjuda kunderna en bättre upplevelse. Visst finns båda dessa element fortfarande kvar, men mycket har förändrats. Jag skulle tro att många kan hålla med om att gymbranschen numera är en upplevelsebransch.

Folk går till gymmet för att ha roligt, hålla sig i form och förbättra sin hälsa. Nu och i framtiden vill en stor del av oss bygga muskler, samtidigt som vi har roligt. Det måste fortfarande vara gymkulturens centrum.

För många är gymmet en slags ersättning för vardagsrummet, en plats där man träffar vänner och bollar tankar och idéer om mycket annat än bara träning. Var och en av oss saknar att få tillhöra något och bli hörda. Görs detta på rätt sätt erbjuder gymmet en utmärkt miljö för att träffa likasinnade. Vad är bättre än det?

För vissa räcker det med rätt asketiska förhållanden, så länge det finns tillräckligt med vikter. Andra föredrar att träna ensamma och är inte intresserade av gruppträning överhuvudtaget. Det främsta kriteriet för val av gym kan vara priset. På sådana gym behövs ofta bara ett fåtal personal, vilket möjliggör bättre priskonkurrens och en helt annorlunda koncept.

Allt oftare vill kunderna ha mycket mer av sitt gym än bara vikter och utrustning. Det är viktigt att överväga vilken typ av affärsmodell som är vettig för dig att investera i. Avgörande är hur mycket du vill eller orkar investera i att driva gymmet.

 

Vad är ditt gym känt för?
Ta dig en lugn stund och fundera på minst en sak som du vill vara bäst på. Vad är det specifika som just ditt gym är känt för? Vad skulle fungera som nervcentrum och drivkraft för din verksamhet? Ditt svar är idén som du kan börja bygga upp din verksamhet kring.

I gymmet spelar utrustningen och miljön en rätt så stor roll. De är en nödvändighet, precis som livsmedel är i matbutiker. Även om enheterna har en stor betydelse är de inte särskilt viktiga när du planerar ett företag. Snarare är enheterna tänkta utifrån affärsidén. Det önskade slutresultatet kan uppnås med nästan vilket märkes repertoar som helst, även om ett mer speciellt koncept kan sätta utrustningskraven lite högre.

En av de bästa skillnaderna att sticka ut från mängden är att bygga ett gymsamhälle kring själva verksamheten. I din affärsplan bör du fokusera på hur du kan skapa en "Oss-anda" för ditt gym. När du uppnått detta har du lyckats nå något väldigt betydelsefullt för ditt gym. Om du lyckas bygga upp en lojal gemenskap kommer det att ha en direkt inverkan på ditt kassaflöde och på själva kundupplevelsen. Det är mycket lättare att locka till sig nya kunder än att hålla kvar existerande kunder. Ur ett företagsperspektiv innebär kundlojalitet produktivitet. Gym som lyckas täppa till en läckande baklucka är oftast de som också lyckas ekonomiskt. Naturligtvis kommer den aldrig att vara helt vattentät, eftersom både människor och livssituationer förändras.

 

Lita på din intuition och siffrorna, var smidig
Med tiden kan affärsidéerna förändras mycket från tiden då företaget grundats. Fastän planering är viktigt i affärsvärlden är det väldigt svårt att göra långsiktiga planer. De har en stor tendens att ändra form. Lita på din nuvarande intuition. Tro på det och börja genomföra det systematiskt. Man måste börja någonstans. Det gör inget fastän det förändras med åren. Ju mer flexibel du är när det gäller att reagera på förändringar i affärsmiljön och tiden, desto bättre. Lägg därför inte onödiga begränsningar på ditt företag. I slutändan är det siffrorna som berättar vad som är lönsamt. Även om det inte är någon skam att ha silver, bör du alltid sträva efter vinst. Håll ribban tillräckligt högt för att motivera dig själv och nöj dig inte med mindre. Tiden visar hur korten spelats. Under tiden kan du njuta av resan.

Jag skriver allt utifrån min egen erfarenhet inom gymbranschen. En upplevelse som har tagit mig till mer än 200 gym runt om i världen. Det är kul att lyfta skrot, men ännu mer gillar jag mångfalden av gym eller de affärsmöjligheter som sportbranschen erbjuder i allmänhet. Det är en passion för mig, även om jag inte börjar hoppa av lycka varje dag. Jag är dock en person med mina egna styrkor och svagheter.

 

Vill du höra mer om ämnet eller planerar du att starta ett gym? Ta kontakt:
info@gofit.se 

 

Ilkka Mitrunen