Tänk noga på var du anlägger ditt gym - platsen är avgörande

Tänk noga på var du anlägger ditt gym - platsen är avgörande

Det viktigaste man bör tänka på när man grundar ett gym är platsen man väljer för gymmet. Gymmets placering både möjliggör och begränsar affärsmöjligheter. En lämplig plats stöder din affärsidé.

Ibland kan det hända att verksamheten inte kickar igång trots ett utmärkt läge. Framgång i gymbranschen är summan av flera olika faktorer och platsen är endast en av dem.

Det kan komma som en överraskning för företagaren hur många saker det slutligen är som måste tas i beaktan då man grundar ett gym. Det finns en risk att krafterna tar slut på vägen och man helt enkelt blir tvungen att nöja dig med ödet. Ibland är det svårt att acceptera sakerna som de är och man med tvång försöker köra igenom med ett koncept som inte har förutsättningar för framgång. I sin enkelhet kan det egentligen då handla om att man inte varit tillräckligt insatt inom ämnet och man inte har kunnat utnyttja de möjligheter platsen erbjudit.

 

Servicekonceptet och lokaliseringen går hand i hand
Det är stor konkurrens inom fitnessbranschen och därmed är det ytterst viktigt att man håller sig uppdaterad om senaste nytt. Både kunder och gymföretagare följer aktivt med trender – precis som de borde. Det finns dock en risk här. Trenderna bör inte följas alldeles blint. Det är bra att komma ihåg att olika geografiska områden är ute efter lite olika saker. Det som fungerar på ett ställe kanske inte fungerar på ett annat ställe.

Låt oss ta som exempel en företagare som hittat den bästa möjliga platsen för sitt nya gym. Den kommersiella lägenheten ligger mitt i Stockholms centrum, alldeles bredvid mångsidig service och goda transitförbindelser. Dessutom på gatuplan med stora fönster mot gatan. Det bor tusentals människor i närheten, varav en stor del är potentiella gymbesökare. Företagaren tänker sig att detta är en lottovinst.

I detta skede är det bra att stanna upp och fundera om konceptet verkligen är sådant som skulle tjäna befolkningen som bor i denna region. Motsvarar affärsidén behoven och värderingarna hos de människor som bor i närheten (läs mer om affärsidén här). Våra värden bestämmer våra konsumtionsvanor rätt långt. Även vilket företag du vill köpa motionstjänster av.

Lokaliseringen och affärsidén går hand i hand. En välgjord plan och rätt läge genererar pengar till företagaren. En bra affärsidé fungerar dock inte om platsen är dålig. Därmed är det viktigt att tänka på platsens funktionalitet, till exempel genom att beskriva potentiella kundprofiler; hur, på vilka sätt eller varför skulle de använda just dessa tjänster?

 

Gymmet betjänar omgivningen
Man kan tänka sig att gymmet i storstäderna i första hand betjänar potentiella kunder som bor inom en radie av ca 5 km, samt de som jobbar i närheten. I kärnorna av stora centrum är området ännu mindre tack vare den hårda konkurrensen. Du kan ställa frågan åt dig själv, skulle du köra mer än 15 minuter till gymmet, när det sannolikt finns ett annat gym mycket närmare? Många väljer ett gym som är inom gångavstånd från deras egna bostad. Naturligtvis finns det undantag. Ibland stöter vi på något som kallas gymturism. Det innebär att vi till och med åker till en annan ort i jakten på ett väldigt speciellt gym och en unik träningsupplevelse. Detta ska man däremot inte bygga sin egen verksamhet på. Gymmet bör istället vara lättillgängligt och nära bra kommunikationer.

I glesbygden är människor mer villiga att åka längre vägar. De är vana vid att åka till tjänster, då utbudet där inte nödvändigtvis är lika mångsidigt.
 
I mindre orter är läget inte lika avgörande, men det spelar dock en stor roll.


Tänk långsiktigt – kommer området runt omkring se likadant ut om 10 år?
Något du verkligen bör tänka på när du letar efter en plats för ditt gym är framtida förändringar av omgivningens infrastruktur. Tror du att platsen är fungerande även om fem eller tio år? Det finns naturligtvis inget entydigt svar på detta. Ändå bör du ta områdets framtid till hänsyn on du drömmer om ett eget gym.

Nybygge kan snabbt förändra platsens potential. Ett industriområde byggt på ett specifikt ställe kan tillgodose dina behov just nu. Tänk om ett nytt köpcentrum byggs på ett mycket mer centralt läge i byn, med konkurrerande verksamhet i åtanke? Du har däremot skrivit på ett långsiktigt hyresavtal som du inte kan ta dig ur. Övriga lokala tjänster på orten kan å andra sidan öka kundernas intresse och tröskeln att komma in på ditt gym, som sedan kan öka försäljningen.

I flera fall måste en entreprenör lita på sin egen intuition. I allmänhet är platser med mycket nybygge värda att utforskas av företagare. Områdets framtida planer finns till exempel på byggnadsverkets och/eller stadens egna hemsidor.

 

Tips för ett gymhyresavtal
Då du hittat ett företagsutrymme på en plats som är lämplig för din verksamhet är det dags att skriva ett hyresavtal. Att underteckna ett hyresavtal för en ny fastighet är ett stort steg. Låt oss nu mäta din sanna risktagnings- och handelsförmåga.

Dessa fem saker bör du tänka på då du gör ett hyresavtal för ditt gym!

  • Gör ett tillräckligt långt hyreskontrakt
  • Kom överens om en rimlig hyresnivå - pruta
  • Läs hyresvillkoren noggrant och förhandla så att de passar dig
  • Fråga om eventuell hyressänkning under gymmets bygg- och öppningsfas
  • Diskutera med hyresvärden om eventuell delning av renoveringskostnader


Vill du höra mer om ämnet eller planerar du att starta ett gym? Ta kontakt:
info@gofit.se